tirsdag den 17. september 2013

Foto

Fotografi, eller at fotografere, det er da noget alle kan. Det er jo bare at tage sin telefon eller kamera og knipse løs. Jeg havde ikke forestillet mig, at de kunne være så mange overvejelser bag et billed. Hvad er ideen bag, hvem er målgruppen, hvem er afsender og hvad vil man opnå med det her billed. I hvilken kontekst skal det bruges, er det pædagogisk dokumentation? Opslag til forældre, eller er det bare for at ungerne kan genopleve deres skovtur med børnehaven. Overvejelserne er mange. Hvad med lyset, og i hvilket perspektiv skal billed tages, lys og perspektivet er med til at ændre billedet og kontrasterne kan skabe ting der måske ikke var hensigten. Nogen gange er man heldig og den sidder lige i skabet, andre gange skal man måske bruge et par forsøg. Når man bruger flere forsøg, bliver det så ikke for iscenesat? Når man tager billeder i det pædagogiske arbejde, så skal man vel gribe øjeblikket. Det virker dumt hvis lille Emil for gang nr 30 skal kravle op ad stolen fordi pædagogen ikke kan få taget et billed han eller hun er tilfreds med. For det meste er det de spontane billeder der bliver de bedste, det er dem der fanger øjeblikket. Hvordan det tolkes er så op til øjet der ser.

Her fik jeg ved en fejl taget et billed men det blev ret fedt.
 Vi blev delt op i grupper i dag, og sendt ud med en række opgaver, der skulle løses. Vi skulle tage billeder af en eller flere fra gruppen der fløj, jeg stod oppe på et bord og Tanja lage sig under og tog billeder så mig så det så ud som om jeg fløj oppe i luften. En ret fed ide, i stedet for bare at hoppe og så tage et billed.

"Klæder skaber folk" her tog vi billeder af forskellige mennesker i uniformer, ups budet, taxa chafføren, og postmanden. På grund af deres tøj får de en identitet, da vi snakkede om dem var det jo ikke michael eller karsten, men postmanden og ups manden. Det er faktisk lidt sjovt at tænke på, at når man tager en uniform på, så bliver man en anden person.
Det var fedt at det var gruppe arbejde så vi fik nogle nye input og ideer, og andre måder at tolke opgaven på. Et kamera kan bruges på mange måder, og det er en god lærings kilde.  Det er absolut noget jeg vil bruge både i mit pædagogiske og arbejde men også der hjemme med min søn.
                             

                                          Højt at flyve eller..........

                                          Dybt at falde...............

1 kommentar: